• 0/42 679 12 76
  • vik-bud@vik-bud.pl
  • Milionowa 23, 93-193 Łódź
Wzmacnianie budynku ŁDK

Wzmacnianie budynku ŁDK

  • Inwestycja: BUDOWA KANALIZACJI KABLOWEJ STANOWIĄCEJ ELEMENT ZASILANIA PODSTACJI TRAKCYJNEJ DLA LINII KOLEJOWEJ REALIZOWANEJ W RAMACH ZADANIA PN. „Budowa tunelu dalekobieżnego w Łodzi w ciągu linii kolejowej nr 85 wraz z włączeniem w linię kolejową nr 14, w zakresie kilometrażu od km około 0+361 do km około 0+455 dla toru 1 i od km około 0+360 do km około 0+454 dla toru 2” WRAZ Z PRZEBUDOWĄ POSADOWIENIA POLEGAJĄCĄ NA WZMOCNIENIU FUNDAMENTÓW BUDYNKU ŁÓDZKIEGO DOMU KULTURY.
  • Typ obiektu: Budynek użyteczności publicznej, który wznoszony był w dwóch głównych fazach. Początek realizacji Etapu I to lata trzydzieste XX wieku. W tym okresie wykonano skrzydło wschodnie i południowe z elewacjami frontowymi oraz część centralną bez wykończenia elewacji. W latach 80 XX wieku wznowiono realizację i rozpoczęto jej drugi etap. Według źródeł to w drugim etapie realizacji wykonano elewację z piaskowca widoczną do dzisiaj.
  • Opis: Przedmiotem projektu jest wzmocnienie posadowienia budynku ŁDK na potrzeby wykonania pod tym budynkiem komory Łódź Fabryczna, będącej częścią tunelu w ramach budowy CPK. Projektowane jest wykonanie mikropali oraz kolumn jet-grouting pod stopami, ławami i podparcie konstrukcji budynku na w/w elementach. Prace mają umożliwić późniejszą realizację obiektu inżynieryjnego komory podziemnej Łódź Fabryczna, będącej częścią przyszłej budowy tunelu dalekobieżnego w Łodzi w ciągu linii kolejowej nr 85 wraz z włączeniem w linię kolejową nr 14.
  • TechnologiaObiekt wzniesiony został w konstrukcji ramowej o sztywnych węzłach wraz z tradycyjnymi elementami murowanymi, a także żelbetowymi takimi jak kolumny/słupy. Układ konstrukcyjny składa się z kolumn i masywnych belek żelbetowych połączonych w sposób trwały na skutek ich jednoczesnego betonowania ze stropami żelbetowymi. Ściany zewnętrzne wykonane w całości z cegły ceramicznej pełnej pokrytej piaskowcem mocowanym do elewacji. Obiekt posadowiony jest na ławach i stopach żelbetowych, poziom posadowienia zmienny.
  • Klient: Centralny Port Komunikacyjny sp. z o.o.
    Al. Jerozolimskie 142B
    02-305 Warszawa
    KRS: 0000759991
  • Status: Prace w toku, termin zakończenia sierpień 2025
  • Zakres prac: Wykonanie inwentaryzacji oraz dokumentacji odtworzeniowej, która ma posłużyć do odtworzenia pomieszczeń po przeprowadzonych pracach związanych ze  wzmocnieniem fundamentów budynku ŁDK
  • Prace rozbiórkowe wybranych pomieszczeń w przestrzeni piwnicy i parteru budynku – zarówno przegród pionowych (ściany murowane oraz z GK) i poziomych (posadzki na gruncie i stropy). Z zakresu otoczenia budynku – zewnętrznego zagospodarowania terenu m. in. demontaż amfiteatralnej widowni na patio budynku, małej architektury oraz oświetlenia i tablic informacyjnych, a także rozbiórka fragmentu murów oporowych oraz pochylni po zachodniej stronie budynku.
  • Wykonanie robót konstrukcyjnych i towarzyszących w tym min.:
  • rdzeniowanie ław i stóp fundamentowych wraz z montażem rur osadczych,
  • montaż tymczasowych konstrukcji stalowych,
  • montaż konstrukcji wsporczych w tym: belek transferowych z  oczepami żelbetowymi,
  • wykonanie konstrukcji żelbetowych takich jak: ruszt, stropy, schody,
  • zewnętrzne i wewnętrzne wykopy w tym podkopanie części budynku  ŁDK wraz z tymczasowym stężeniem mikropali
  • Po wykonaniu prac geotechnicznych, kompleksowe prace odtworzeniowe doprowadzające budynek ŁDK do stanu pierwotnego.